Scroll down
drama

Beautiful Beings

Addi bor med sin lilla syster och clairvoyanta mamma i ett av Reykjaviks utsatta områden. Hans trygga punkt är pojkgänget, och en dag bestämmer han sig för att den brutalt mobbade Balli ska få vara med. Det leder till nya allianser mellan pojkarna, som bortom vuxnas insyn festar, experimenterar med droger och har våldsamma konfrontationer med andra gäng.

VISAS

Köp biljett

Om filmen

Beautiful Beings

Addi bor med sin lilla syster och clairvoyanta mamma i ett av Reykjaviks utsatta områden. Hans trygga punkt är pojkgänget, och en dag bestämmer han sig för att den brutalt mobbade Balli ska få vara med. Det leder till nya allianser mellan pojkarna, som bortom vuxnas insyn festar, experimenterar med droger och har våldsamma konfrontationer med andra gäng.

Allt eskalerar mot alltmer livshotande situationer, och snart står de inför ett vägskäl där lojalitet och vänskap sätts på svåra prov. Samtidigt börjar Addi få drömlika visioner. Kan hans nyfunna intuition leda honom och vännerna in på en bättre väg?

GENRE  Drama
REGI  Guðmundur Guðmundsson
MED  Birgir Dagur Bjarkason, Áskell Einar Pálmason. Viktor Benóný Benediktsson, Snorri Rafn Frímannsson, Anita Breim
PRODUKTIONSLAND  Island
SPRÅK  Isländska
SVENSK PREMIÄR  2022-11-25
LÄNGD  122 min
ÅLDERSGRÄNS  15 år

DN (4): Isländska ”Beautiful beings” en laddad pojkbubbla

Islands Oscarsbidrag ”Beautiful beings”, prisad för bästa manus på Stockholms filmfestival, är ungdomsskildring full av adrenalistinna upptåg.

Fjortonåringarna i ”Beautiful beings” gör våldsamt motstånd men verkar inte veta mot vad. Under en sommar i Reykjavik råkar gänget i ständiga bråk, när de inte själva testar gränserna.(…)

Addi, som är dålig i skolan men bra på karate, har en olustig känsla i magen alternativt en klärvoajant talang. Det är åtminstone någonting som får honom att sträcka ut en hand till mobboffret Balli, som blir en del av gruppen.

(…) Det är en ungdomsfilm enligt Murphys lag där slagsmål leder till mer slagsmål, där missbruk går i arv och övergrepp skapar en hämndspiral. Visst kan man invända att det blir för mycket av det onda, och att speltiden är överdriven, men det finns förstås en riktning i berättelsen. Och det blir snart uppenbart att dåliga fäder hägrar i bakgrunden.

Jo, filmkonstens fascination för farliga killar består, men Guðmundur präglar den med egen ömhet. Sammanhållning via våld men också kramar och smekningar, som visar att gränslösheten existerar parallellt med en längtan efter att vidga världen.