Scroll down

FRANTZ

Visade filmer

FRANTZ

SVERIGEPREMIÄR!
Fredag 5 maj – torsdag 11 maj kl 19.00
DAGBIO måndag 8 maj kl 14.00

KKKKK (SVT)
“Vackert romantisk drama med politiska undertoner. En estetisk, dramaturgisk och humanistisk triumf, om ni frågar Fredrik Sahlin, som delar ut högsta betyg till franska dramat ”Frantz”.”

(…) Året är 1919, det första världskrigets har precis tagit slut. I alla fall på pappret, men inte i folks själar eller sorg.
Den unga Anna går igenom en pittoresk liten tysk by på väg till kyrkogården för att lägga blommor vid sin stupade fästmans grav. Just den här dagen finns där redan en bukett, och när Anna frågar kyrkvaktmästaren vem som lämnat dem där, berättar han att det var en ung fransman – och spottar sedan i gruset för att visa sin avsky inför den nyliga fienden.

Fransmannen, som visar sig heta AdrienRivoire bjuds efter lite friktion in i hemmet av Anna som fortfarande bor hemma hos sin döda fästmans föräldrar; en invitation som inte gillas av resten av den krigshärjade befolkningen. (Adrien spelas för övrigt mycket sensibelt av Pierre Niney, stjärnskottet som ses i var och varannan frankofon film, och som ser så fransk ut att han skulle platsa som karikatyr i Asterix).

Härifrån utvecklas en intrikat och lågmält spännande historia som från en början verkar rätt enkel men som fintar oss mer än en gång. Som ofta när det gäller den franske filuren François Ozon är ”Frantz” nämligen förnämligt berättad.
Läs hela recensionen här.
Frantz är den senaste filmen av den franske regissören François Ozon (Bakom stängda dörrar, Potiche – en fransk troféfru och Åtta kvinnor). Filmen tävlade och uppmärksammades stort på både Venedigs och Torontos filmfestivaler i september.
Huvudrollsinnehaverskan, Paula Beer, prisades dessutom som ”Bästa nya skådespelerska” i Venedig.

Regi: François Ozon
Land: Frankrike
År: 2016
Med: Pierre Niney, Paula Beer
Språk:  Tyska, Franska, Svensk text
Genre: Drama
Åldersgräns: 11 år
Längd: 113 minuter
“A richly imagined and superbly assembled period piece.”
— The Hollywood Reporter
“Intellectually stimulating and emotionally satisfying”
— Screen International
“A profound romance”
— Indiewire